۱۵۰۰ ميليارد تومان بودجه فعالان فضاي مجازي صداوسيما/مكانيزم هزينه‌كرد، شفاف نيست

۴ بازديد

وزير ارتباطات و فناوري هاي اطلاعاتي با انتقاد از مصوبه مجلس شوراي اسلامي و اختصاص 1500 ميليارد توماس به فعالان فضاي سايبري راديو و تلويزيون گفت: اين هزينه معادل 50 درصد بودجه كل وزارت ارتباطات است. براي توسعه ، در صورت عدم وجود شفافيت در اين بخش. به گزارش ايران تودي ، محمدجواد آذري جهرمي …

۱۵۰۰ ميليارد تومان بودجه فعالان فضاي مجازي صداوسيما/مكانيزم هزينه‌كرد، شفاف نيست https://iranian-today.ir/۱۵۰۰-ميليارد-تومان-بودجه-فعالان-فضاي-م/ ايران تودي Wed, 28 Apr 2021 23:58:59 0000 اقتصادي https://iranian-today.ir/۱۵۰۰-ميليارد-تومان-بودجه-فعالان-فضاي-م/ وزير ارتباطات و فناوري هاي اطلاعاتي با انتقاد از مصوبه مجلس شوراي اسلامي و اختصاص 1500 ميليارد توماس به فعالان فضاي سايبري راديو و تلويزيون گفت: اين هزينه معادل 50 درصد بودجه كل وزارت ارتباطات است. براي توسعه ، در صورت عدم وجود شفافيت در اين بخش. به گزارش ايران تودي ، محمدجواد آذري جهرمي …

وزير ارتباطات و فناوري هاي اطلاعاتي با انتقاد از مصوبه مجلس شوراي اسلامي و اختصاص 1500 ميليارد توماس به فعالان فضاي سايبري راديو و تلويزيون گفت: اين هزينه معادل 50 درصد بودجه كل وزارت ارتباطات است. براي توسعه ، در صورت عدم وجود شفافيت در اين بخش.

به گزارش ايران تودي ، محمدجواد آذري جهرمي در اتاق گفتگو در شبكه اجتماعي “كلابهاوس” درباره اظهارات يك نماينده مجلس شوراي اسلامي در مورد وجود بودجه مخفي در شركت ارتباطات زيرساخت گفت: نمايندگان مجلس در اين اتاق گفتند كه شركت مونتاژ راز پيدا كرد. من اين ادعا را رد مي كنم و صريحاً اعلام مي كنم كه هيچ بودجه پنهاني در خط اعتباري شركت زيرساخت وجود نداشته و برنامه تلفيق هيئت در بودجه لحاظ نشده است.

وي ادامه داد: شركت زيرساختي يك شركت دولتي است كه بودجه آن در قانون بودجه لحاظ نشده و تابع مجلس آن است. تنها بودجه شركت زيرساختي كه در بودجه عمومي دولت سرمايه گذاري شده سود اعلام شده شركت زيرساخت است. سود اعلام شده توسط شركت زيرساخت به اندازه 3 ميليارد نيست. اين شركت در كل عمر خود رقم سود نداشته است. هزينه هاي شركت ارتباطات زيرساخت منوط به تصويب مجمع است و توسط مجمع تصويب مي شود و ما بودجه را به مجمع ارائه مي دهيم.

با بودجه 1400 10٪ مازاد از اپراتورها دريافت كنيد

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر گرفتن 10 درصد مازاد از اپراتورها ، گفت: روزي بحث ما بحث خواستن قانون بود. آنچه ما درخواست مي كنيم نقد پيش تصويب است. اما اكنون اين قانون تصويب شده و بايد اجرا شود. ما در حال اجراي قانون هستيم و آدرس ما قانون است ، به عنوان يك استراتژي كلي براي افزايش بودجه ICT ، زيرا منجر به رشد اقتصاد كشور مي شود. اما تفاوت در اين است كه آيا اين افزايش بودجه واقعي است يا خير. آيا منبع جديدي تزريق مي شود يا منبع فعلي مديريت مي شود؟

آذري جهرمي با بيان اينكه مجلس اين قدرت را دارد كه نظر دولت را تغيير دهد و طبق آن قانوني تصويب كند ، زيرا داراي قدرت قانونگذاري است گفت: بودجه از محل درآمد دولت از بخش ICT سهمي است كه توسط اپراتورها پرداخت مي شود. به دولت به طور كلي ، ما فركانس را به اپراتورها ارائه مي دهيم و 28 درصد از درآمد همراه و ايرانسل و 23 درصد از درآمد رايتل را دريافت مي كنيم. اين درآمد سالانه به عنوان درآمد پيش بيني شده پيش بيني شده و متناسب با رشد و عملكرد بازار سال قبل به سازمان برنامه گزارش مي شود.

درآمد وزارت ارتباطات 7000 ميليارد تومان بود

وي با اشاره به پيش بيني درآمد 7000 ميليارد توماني در سال 1400 اظهار داشت: سازمان برنامه با در نظر گرفتن هزينه ها و درآمد 10 درصد به اين درآمد افزود و دولت اين تعداد را به مجلس اعلام كرد. وقتي اين درآمد به مجلس اعلام شد ، آنها بندي را پيشنهاد كردند كه وزارت ارتباطات 10 درصد از سهم اپراتورها را برابر با 3 هزار ميليارد تومان نگه دارد و براي محتوا و پيگيري محتوا هزينه كند. وقتي اين 10 درصد را به عنوان منبع درآمد تعيين كردند ، 7000 ميليارد تومان پيشنهادي وزارت ارتباطات در جداول بودجه خود را به 10 هزار ميليارد تومان تبديل كردند.

وزير ارتباطات و فناوري هاي اطلاعاتي ادامه داد: پس از آن مقام معظم رهبري توصيه هايي در مورد منابع صندوق ارزي داشتند و بنابراين بودجه به سازمان برنامه بازگردانده شد. با توجه به اينكه يكي از بخشهاي درآمدي حذف شد و هزينهها به همان صورت باقي ماند ، سازمان برنامه منابع اضافه شده توسط مجلس را استخراج كرد و 3000 ميليارد منبع تهيه شده توسط مجلس براي بخش ICT را شامل شد. به عبارت ديگر ، سازمان برنامه 3 هزار تومان از بخش ارتباطات دريافت و هزينه هاي خود را از بخش ارتباطات تأمين كرد.

آذري جهرمي با بيان اينكه انتقاد از تصميم مجلس در اينجا آغاز شد ، افزود: پيام ما اين است كه هرچه حق سهامداران افزايش مي يابد ، قيمت اينترنت نيز افزايش مي يابد. نمايندگان مجلس گفتند كه آنها قصد افزايش قيمت اينترنت را ندارند و بنابراين استدلال هايي را براي جلوگيري از افزايش قيمت اضافه كردند. اما چگونه مي توان هزينه ها را 10 درصد افزايش داد و به شركت اجازه افزايش قيمت نداد؟ اين ظلم به شركت است و منجر به ورشكستگي مي شود.

وي در ادامه گفت: پس از آن ، آنها اعلام كردند كه اين 10٪ فقط به اپراتورهايي اضافه مي شود كه قرارداد آنها با 1400 سال منقضي مي شود و اين خود پرداختي است. هزينه قبلي دولت از اپراتورها 28٪ بود كه از 10٪ به 38٪ افزايش مي يابد و بايد به خزانه پرداخت شود ، 30٪ اين هزينه به ما بازگردانده نمي شود و اين بي عدالتي براي بخش ICT است زيرا آنها پول از ما ، 70٪ در جاي ديگر هزينه مي شود ، 30٪ در خود شركت ، كه منطقي نيست.

ايرانل تحت تأثير پارلمان قرار خواهد گرفت

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اضافه شدن 10 درصد به قراردادهاي فسخ شده در سال 1400 از محل اپراتورها ، گفت: تنها قراردادي كه در اين تبصره لحاظ شده قرارداد ايرانسل است. اين پول كه معادل 1700 ميليارد تومان ، بيش از 7000 ميليارد توماني كه ما ارائه مي دهيم ، بايد به خزانه وارد شود و به ايرانسل بازگردد. اما اين ظلم بزرگي عليه ايرانسل است ، زيرا اين پول به اين شركت پس داده نمي شود. هر دولتي كه شروع به كار كند به دليل كسري بودجه پول برداشت مي كند.

وزير ارتباطات و فناوري هاي اطلاعاتي گفت ما بايد قانون را اجرا كنيم اما اين قانون تحت تأثير بخشي ما قرار خواهد گرفت و هدف افزايش بازار و سرمايه از بين خواهد رفت. آنها گفتند كه صنعت ارتباطات سقف درآمد دارند از 13000 ميليارد تومان. اگرچه دستيابي به اين رقم براي بخش ارتباطات از راه دور دشوار است ، اما در نهايت منجر به كسري بودجه خواهد شد.

آذري جهرمي خاطرنشان كرد: سياست اين سيستم در مجلس و شوراي عالي فضاي مجازي اين است كه اينترنت و پهناي باند توسعه نيابد و پهناي باند داخلي توسعه يابد كه در اين صورت درآمد اپراتورها در داخل خواهد رفت. ترافيك از طرف ديگر ، در بند ديگري از اين مصوبه ، آنها اظهار داشتند كه قيمت ترافيك داخلي يك پنجم قيمت اينترنت خواهد بود و اينترنت نبايد گران شود ، بنابراين با كاهش هيچ افزايشي حاصل نمي شود. . در حال آمدن است اين سياست ها از نظر فرمول اقتصادي متناقض است. مجلس پيش بيني كرد كه درآمد دولت 13000 ميليارد تومان باشد و ما معتقد بوديم كه اين درآمد از 7،400 ميليارد تومان بيشتر نخواهد شد و تصور ما اين بود كه تحت قوانين و شرايط موجود ، اپراتورها چنين رشد و درآمدي نخواهند داشت.

بودجه را به سود يك شركت خصوصي اختصاص دهيد

وي با بيان اينكه نمايندگان به صراحت گفته اند كه هيچ بودجه اي به صدا و سيما ارائه نخواهند كرد ، افزود: شركت مخابرات بايد پنج ميليون صرف توسعه زيرساخت ها يا پورت هاي اينترنت پرسرعت ثابت كند. اگر شركت مخابرات يك شركت دولتي نباشد ، مجلس انتقال پول به يك شركت خصوصي را تصويب كرده و شركت مخابرات با ساير شركت هاي خصوصي رقابت مي كند و البته مبلغ آن مشخص نشده است.

وزير ارتباطات و فناوري هاي اطلاعاتي درمورد هزينه توليد محتوا در بودجه اظهارنظر كرد: در بخش ديگر آمده است كه اين بودجه بايد صرف توليد محتواي فضاي مجازي شود ، اما ميزان هزينه اين پول را مشخص نمي كند. و جايي كه داده مي شود بند ديگر بيان مي كند كه صدور مجوزهاي صوتي و تصويري تحت پوشش سازمان صدا و سيما است و در نتيجه ، وزارت ارتباطات بايد سياستي را براي شكل گيري توسعه اقتصاد ديجيتال بر اساس توليد داخلي دنبال كند. اينها مجموع يادداشتهاي بند 6 قانون بودجه است.

آذري جهرمي همچنين در مورد بودجه رشد اقتصاد ديجيتال اظهار داشت: رشد اقتصاد ديجيتال مربوط به بند ب تبصره 18 است كه ما به عنوان وزارت ارتباطات هر ساله از صندوق هاي تحت مديريت شركت ها وام مي گيريم. ارتباطات و فناوري اطلاعات ، معادل 140 ميليارد تومان. وكلا اعلام كردند كه ديگر متعلق به وزارت ارتباطات نخواهد بود و اين كار به توصيه يك وكيل علمي انجام مي شود و اختيارات آنها را كاهش مي دهد. وزارت ارتباطات ، اگرچه آزادي قانون در مجلس وجود دارد. بنابراين ، اين ارقام هيچ ارتباطي با تبصره 6 بودجه ندارد.

Satran نظمي ندارد و ابعاد آن مشخص نيست

وي خاطرنشان كرد كه مقام معظم رهبري فرمان صدور مجوز و نظارت بر مديريت صدا و صدا را صادر كردند. البته ما همچنين به تشكيل Satra اعتراض داريم كه بودجه اي است كه به Satra اختصاص داده شده است ، اين سازمان هيچ منشوري ، هيچ سازماني ندارد ، مشخص نيست اندازه اين سازمان چند است و قانوني براي اين قانون وجود ندارد. تحت اين شرايط ، كنترل و صدور مجوز از قانون بودجه يك ساله و نه قانون عمومي ، به صداوسيما سپرده شد.

وزير ارتباطات و فناوري هاي اطلاعاتي ادامه داد: در سال 1399 كل بودجه اختصاص يافته به وزارت ارتباطات 1500 ميليارد تومان و كل توسعه اقتصاد ديجيتال 140 ميليارد تومان بوده است. اگر قرار نيست هزينه راديو پرداخت شود ، ارزش 1500 ميليارد تومني كه براي فعالان فضاي سايبري اختصاص داده شده چقدر است؟ البته اين هزينه تخصيص داده شده و صداوسيما نمي تواند 1500 ميليارد تومان دريافت كند ، اما برابر است با 50٪ بودجه وزارت ارتباطات براي توسعه تمام زيرساخت ها و نيازهاي موجود در بخش فضايي ، دولت ، شبكه ملي اطلاعات و توسعه روستايي.

آذري كاهرومي با بيان اينكه 1500 ميليارد توما به صدا و سيما اختصاص يافته است كه هيچ قانوني به عنوان يك سازمان مستقل ندارد ، افزود: اگر قانوني وجود دارد ، با چه مكانيسمي صدا و سيما مي خواهد اين 1500 را به بخش خصوصي بدهد؟ “معيارها چيست؟ كميسيون تنظيم مقررات Satra مسئوليتي در قبال اختيارات ندارد بلكه مسئوليت تنظيم و نظارت بر اجراي آن است. اين مسئوليت وزارت مديريت اجرايي ، وزارت جوانان و ورزش ، سازمان تبليغات و ساير ادارات داراي مأموريت هاي اجرايي است.

مكانيسم تخصيص بودجه به راديو شفاف نيست

صداوسيما گفت توانايي پرداخت آن را ندارد و گفت: “اين بودجه چگونه مي خواهد هزينه شود؟” آيا اين باعث بخشش است؟ به صورت وام ترك كنيد؟ قاعده چيست؟ همه اينها به تنظيم بودجه نياز دارد. 1500 ميليارد تومان براي توليد محتواي فضاي مجازي براي بخش خصوصي در نظر گرفته شده است ، بنابراين سازوكار چيست؟ قانون كجا ثبت شده است؟ هيچ شفافيتي در اين زمينه وجود ندارد و نتيجه آن مشخص نيست.

وزير ارتباطات و فناوري هاي اطلاعاتي گفت: ما از قانوني سازي ، نظارت و حل و فصل فساد در فضاي مجازي استقبال مي كنيم و ضروري است. با اين حال ، تصميم مجلس هيچ بودجه اي را به خارج از بخش ما اضافه نكرد ، بودجه هاي واقع نشده در زمينه درآمد و وظايف در زمينه هزينه ، در نتيجه سازمانهايي با هزينه به دليل كمبود درآمد در سازمان برنامه قرار مي گيرند .. بودجه وارد مي شود لابي و اين هزينه سرانجام از بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات تأمين مي شود و مانع توسعه اين بخش مي شود.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.